morePlatz
architektur / städtebau / kunst / büro / publikationen / kontakt english

InnovatieNetwerk (ministerie van EZ) heeft met de private stichtingen voor innovatie in de glastuinbouw (SIGN) en de gastvrijheidssector (STIRR) het initiatief genomen tot een icoonproject voor beide sectoren: GreenNest. GreenNest is een bijzonder groen hotel gecombineerd met een tuinbouwexperience. Het hotel gaat ca. 200 kamers tellen op 8.300 m2. De gehele experience strekt zich over ca. 10.000 m2. De gemeente Amsterdam ondersteunt het project en stelt een uitstekende locatie beschikbaar.

GreenNest brengt Groen Geluk door een nieuwe belevingswijze te bieden van de kracht en pracht van het plantenrijk. Naast innovatieve producten zoals groene wand systemen valt onder de brand GreenNest het hotel- en leisure concept, dat we in dit document toelichten. In samenwerking met de gemeente Amsterdam is het GreenNest hotel & experience concept uitgewerkt voor een aantrekkelijke zichtlocatie aan de A9 in Amsterdam-Zuidoost, direct naast de vestiging van Ikea. De locatie is zowel met de auto als het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar.

Het bijzondere aan het concept wordt de unieke manier van groenbeleving. Het groen vormt de essentie van de interactieve beleving en is daarin zo onderscheidend dat het hotel en de experience de place to be worden. Op de sociale media schrijft iedereen aan zijn of haar vrienden dat je er echt een keer geweest moet zijn. En ben je eenmaal geweest, dan wil je zeker terugkomen. Het hotel zal in trek zijn bij internationale bezoekers, zowel zakelijk als toeristisch. De tuinbouwexperience trekt veel bezoekers, die voor de bijzondere vormgeving en de unieke beleving komen. Met een 4D lift snelt de experience bezoeker naar de bovenste verdieping waarbij hij een virtuele reis door een plant maakt van de wortels naar de bloem. Boven – op 60 m hoogte – wacht hem een schitterend uitzicht over Amsterdam.

Als de bezoeker zijn reis vervolgt passeert hij van boven naar beneden verschillende verdiepingen die zijn gethematiseerd naar de verschillende werelddelen en biotopen van onze aarde. Onderweg kan hij theedrinken in een Chinese theetuin, een drankje laten mixen in de Scandinavische bosbessenbar of zijn eigen parfum samenstellen. Beneden aangekomen maakt hij gebruik van het in het groen badende restaurant. De grootste biologische supermarkt van Nederland maakt onderdeel uit van het shopping gedeelte.

De hotelbezoeker zal zich na een drukke dag ontspannen in een van de vele groene bars van het hotel, of hij kan zich terugtrekken op zijn verdieping. Overdag bezoekt hij het congrescentrum op de begane grond, vergadert in het groen of vertrekt naar het centrum van Amsterdam om andere toeristische attracties te bezoeken.

De programma’s van hotel en tuinbouw experience zijn met elkaar vervlochten en vormen een integraal ontworpen hoog gebouw. De verschillende biotopen krijgen hun plek in een stapeling van 6 lagen met een zeer ruime verdiepingshoogte. De verdiepingen zijn georganiseerd rond een groot atrium, dat als een trechter van de lobby tot aan het dak op de hoger gelegen verdiepingen wijder wordt. De lodges zijn opgehangen aan de vloer van de bovenliggende laag, waardoor ze zich midden in de boomkronen van de biotopen bevinden. Hotelgasten hebben een eigen ontsluiting en zijn gescheiden van experience Bezoekersstromen. Iedere lodge heeft uitzicht op de biotopen en bezit een klein balkon dat zich tussen de kronen van de hoge planten van de onderliggende verdieping bevindt.
De plint op de begane grond biedt ruimte voor aanvullende functies voor zowel het hotel als de tuinbouw-experience, zoals congresfaciliteiten, food & beverage, retail en welness.

Customer experience

We zijn met de kinderen onderweg naar de GreenNest Experience in Amsterdam. Nog nooit geweest, maar wel heel veel over gelezen, gehoord en gezien. Het is een combinatie van een hotel met kas, grotendeels overdekt. Groen, biologisch en toch heel erg hip en er schijnt van alles te doen te zijn. Met name de toepassing van groen in de ruimtes schijnt spectaculair te zijn.
Via internet hebben we kaarten besteld en de app geïnstalleeerd op onze smartphone zodat we de Experience ten volle kunnen beleven. We zijn benieuwd!

aankomst
Op de snelweg bij Amsterdam zien we GreenNest al liggen. Wow! Imposant gebouw. Daar kun je niet omheen. We rijden vlot naar het hotel, prima instructies en signage. De parking bevindt zich onder het hotel, volledig weggewerkt en onzichtbaar. Als we uitstappen piept de smartphone. Een bericht. “welkom bij GreenNest!” en we zien tevens instructies waar we heen moeten voor ontvangst.

ontvangst
Als we aankomen zien we een gezellige drukte. Een drukte die in alles blijkt mee te vallen. “Jullie moeten de familie De Bruin zijn.” zegt een hostess vriendelijk, “Welkom in de GreenNest experience.”

Ze geeft ons allemaal een bril en vraagt ons om die op te zetten. Het blijkt een interactieve bril te zijn, waarop we tijdens de Experience beeld, informatie, tekst en uitleg kunnen verwachten. “Cool dit!” zegt één van de kinderen.
De hostess legt wat uit over de werking van de bril en nodigt ons uit in de lift. “Hier begint jullie experience” zegt ze. “Veel plezier!”

De deuren van de lift sluiten en het blijkt hier ook echt te beginnen. We bevinden ons midden in een plant en maken er een soort reis van wortel tot bloem. Spannend en overweldigend. Je weet dat het niet kan, maar het voelt levensecht.

experience
Als de deuren van de lift openen, stappen we uit in een dakpark met een waanzinnig uitzicht over de hele omgeving. Prachtig. We blijven een tijdje staan kijken en gaan dan op pad. Onze brillen geven ons instructies over de te volgen route en leggen ons continu uit wat we waarnemen.
De Experience is eigenlijk een lange reis van bovenop het gebouw naar beneden. Verrassend is dat het gebouw als hotel dienst doet. Aan het plafond van de verschillende etages hangen hotelkamers. Het moet waanzinnig zijn om vanuit je hotelkamer zo in de biotopen te kunnen kijken.
We lopen verder en doorkruisen allerlei gebieden. Van Afrika tot Scandinavië en van Azië tot de Middellandse Zee. Sommige stukken zijn overweldigend door wat je ziet, andere delen weer door wat je ruikt. De bril maakt ons opmerkzaam op allerlei zaken waar we met gemak overheen zouden kijken, en daardoor zien en ervaren we echt veel meer...

De bijenkolonie in één van de gebieden bekijk je toch echt anders met de uitleg erbij, dan wanneer je er zomaar langs was gelopen. Fascinerend. Exotische planten herkennen we ineens als voedsel door de projecties in onze bril. Wat het mooie is aan de experience is dat deze enerzijds leerzaam en educatief is, maar dat het anderzijds nergens droog of saai wordt. Er is dan ook veel te doen. In de Middellandse Zee biotoop zien we mensen die met verse bloemen en planten parfum leren maken. Ergens anders zijn mensen bezig om immens grote groene wanden te decoreren met allerlei soorten planten. Aan de ene wand gaat het om het visuele aspect en de kleur van de planten. De andere wand gaat helemaal uit van geuren. Door sommige planten te combineren ontstaan de meest heftige geursensaties. Ontzettend leerzaam en indrukwekkend allemaal.

food outlets
Voordat we het laatste stuk van de experience ingaan besluiten we snel iets te eten. We hebben de keuze, zo blijkt! Want we kunnen onze lunch halen waar we maar willen. Verspreid over de begane grond zijn de nodige ‘outlets’ waar allerlei verschillende gerechten te krijgen zijn. Van salades tot soepen, van bioburgers tot pastagerechten met streekgroenten. We nemen allemaal iets anders en genieten van onze lunch in het groen.
Als we uitgegeten zijn gaan we naar het laatste stuk van de experience.

supermarkt
De experience eindigt onder de grond. We geven onze brillen af bij de hostess en lopen langs de experience shop waar van alles te koop is. Van boeken tot souvenirs.

We lopen er naar binnen. Een enorm aanbod van food, take away, groente en fruit, zo blijkt. Daarnaast ook veel producten voor in huis. Allemaal groen en duurzaam. We doen wat boodschappen voor vanavond en kopen een doe het zelf pakket waarmee we zelf paddenstoelen kunnen kweken.

vertrek
Vanuit de winkel lopen we naar de auto, stappen in en rijden weg. Een ervaring rijker.

Team credits:
client: innovatienetwerk, SIGN, Peter Oei, STIRR, Hans Hillebrand
kelsey's o.o.m.: Peter Van Zantvoort
morePlatz: Caro Baumann, Johannes Schele, Bruno Pereira, Konstantina Karampini
WTCH: Mihaly Lazslo
Ingenieurbüro: Barthels&Vedder, Jelle Vedder

Zurück

morePlatz / Westhafenstrasse 1 / D - 13353 Berlin / +49 - (0)30 - 2509 6279 / office@moreplatz.com / www.moreplatz.com © 2016 All Rights Reserved